L’Oreal er et af verdens førende skønhedsmærker med en tilstedeværelse i over 129 lande verden over. Det har leveret innovative produkter og tjenester til kunderne siden grundlæggelsen af kemiker Eugene Schueller i 1909. I dag tager vi et kig på historien om dette ikoniske skønhedsmærke, og hvordan det blev et kendt navn.

De tidlige år

Schueller grundlagde Loreal i 1909 som en lille familievirksomhed, der specialiserede sig i hårfarver og andre hårplejeprodukter. Han udviklede den første syntetiske hårfarve, kaldet Auréale, som revolutionerede branchen ved at være mere sikker end de eksisterende produkter på markedet. Schuellers kemiske baggrund gjorde det muligt for ham at udvikle nye formler til andre produkter, f.eks. shampoo og stylinghjælpemidler. I 1924 var hans virksomhed vokset til 200 ansatte og blev officielt registreret som “L’Oréal” (med accent).

Ekspansion til andre markeder

I 1928 indledte L’Oreal sin første internationale ekspansion til Storbritannien. Dette skridt var med til at styrke virksomhedens fodfæste i Europa, samtidig med at det gav virksomheden mulighed for at ekspandere til nye markeder som Nordamerika og Asien. I 1950 lancerede virksomheden sin første mascara – et øjeblikkeligt hit – og fulgte senere op med en linje af hudplejeprodukter og kosmetik, som hurtigt blev populær blandt kunderne. Succesen med disse produktlinjer gjorde, at L’Oreal i 1960 blev et af de førende skønhedsmærker i Frankrig.

På det tidspunkt havde L’Oreal oprettet datterselskaber rundt om i verden og var begyndt at opkøbe mindre konkurrerende virksomheder for at udvide sin rækkevidde endnu mere. Denne strategi gjorde det muligt for virksomheden at blive en af de største virksomheder inden for personlig pleje i Europa i 1975. Siden da har L’Oreal fortsat sin globale ekspansion og er blevet et af de mest genkendelige mærker i verden i dag takket være sin brede vifte af innovative produkter og tjenester.

I dag er L’Oreal et af de mest kendte skønhedsmærker i verden takket være sin lange historie og sit engagement i innovation. Fra sin tidlige begyndelse som et lille familiefirma, der producerede hårplejeprodukter, til sin nuværende status som et internationalt kraftcenter med datterselskaber over hele verden, kan det ikke benægtes, at dette mærke er kommet langt siden 1909! Uanset om du er på udkig efter makeup eller hudpleje, kan du være sikker på, at L’Oréal har noget for enhver smag!